Liberty-fartyg

Kaiservarven var skeppsvarv som fanns på västkusten i USA under andra världskriget. De startades för att bygga transportfartyg (Liberty- och Victory-fartyg). Varven har fått namn av industrimannen Henry J Kaiser.

Libertyfartyg var en amerikansk fartygstyp som utvecklades under andra världskriget. Fartygen massproducerades 1941-1945 för att frakta styckegods och torrlast.
Fartygen producerades på 18 olika amerikanska skeppsvarv, och totalt byggdes 2 710 exemplar av typen. De var på 14 245 ton med en lastkapacitet på 10 856 dwt. Farten var 11 knop. Konstruktionen gjorde att fartygen kunde byggas på cirka 40 dagar, i betydande utsträckning av kvinnliga svetsare utan tidigare yrkeserfarenhet. Beväpningen utgjordes av en 4 tums modifierad luftvärnskanon för u-båtsbekämpning.

Trots att ca 200 Libertyfartyg sänktes genom krigshandlingar, förmådde fartygen genom sitt stora antal att vidmakthålla ett enormt godsflöde till Storbritannien och andra allierade.

Industrimannen Henry J. Kaiser (1882-1967) var den person, som mest bidrog till organisationen av dessa epokgörande fartygsbyggen.
Parallellt med bygget av Libertyfartygen byggdes även 490 stycken T2 tankfartyg. Mot slutet av kriget byggdes även 534 amerikanska och 300 kanadensiska Victoryfartyg med hastigheten 16 knop och betydligt bättre beväpning. Endast ett fåtal av dessa snabbare och bättre utrustade fartyg torpederades och sänktes.


Paniken nära då svetsarna sprack.
Den 16 januari 1943 kl 23 bröts Libertytanken ”Schenectady” av på mitten med en hög knall. Fartyget var helt nytt och låg vid utrustningskajen.
Det var kav lugnt.
När mängder av sprickor i svetsfogar började inrapporteras från de 700-800 Liberty fartyg som dittills hade sjösatts, var paniken nära hos de ansvariga.

Det var, visade det sig senare, felaktigt lagda svetsfogar på utsatta ställen av skrovet samt känsliga stålsorter som inte tålde Nordatlantens låga vintertemperaturer.

Efter kriget ålades svenska rederier av regeringen att frakta kol från USA till Sverige .
Nordstjärnan förhandlade med amerikanska myndigheter om inköp av tre Libertyfartyg vilka ingått i US-Marin under andra världskriget.
Köpavtal slöts i mars 1947, pris 1 miljon USD per styck.
Fartygens namn: Arcturus, Alcyone och Betelgeuse, fartygen byggdes om på Lindholmens varv samma år. Utflaggades till Panama, utsprungliga namnen kompleterades med “Star”. Se bilder av fartygen under fliken “Äldre fartyg”.
Broströms dåvarande bolag Tirfing förhandlade på samma vis, och köpte Libertyfartyget “Anson Jones” byggt 1943, omnamnades till M/S Lappland.